Dieta vs. zdravý životní styl

Aktualizováno: 18. 11.

Jen obtížně bychom hledali rozporuplnější a zároveň oblíbenější téma ze světa výživy, než jsou diety. Co se Vám vybaví při slově dieta?

Spousta z nás si představí drastická opatření, zaručené rady a především zákazy. Přitom původně slovo dieta znamená prostě styl stravování, a ne nutně úpravu stravy za účelem redukce hmotnosti. Nicméně, ruku na srdce, kdo z nás někdy nedržel nějakou tu „dietu“? Kdo z nás někdy nevyzkoušel nějaký ten zázračný přípravek, který sice stál půlku výplaty, ale také sliboval zaručené a rychlé výsledky bez námahy? Kéž by to bylo tak jednoduché.

Dosažení štíhlejší postavy, úpravy zažívání a také lepšího psychického rozpoložení nemusí stát majlant a rozhodně nemusí zahrnovat hladovění. Říkáme tomu jednoduše - zdravý životní styl. Pojďme se podívat na základní pilíře zdravého životního stylu a zjistit, že to není žádná věda.



Typickým scénářem radikálních diet je náhlý přechod ke stravě s kalorickým deficitem. Snížený energetický příjem sice může přinášet své ovoce v podobě nižšího čísla na váze, otázkou však zůstává, na jak dlouho. Po pár dnech zázračné diety nám ubývá energie, chuť do života a na cvičení není ani pomyšlení. Každá tato extrémní dieta jednou skončí a vy si pak chcete znovu dopřát a užívat si. A kila jsou zpět, možná i s nepěkným bonusem. Nesprávně vedené dietní plány navíc mohou zvyšovat rizika rozvoje celé řady onemocnění.

Kvůli takovým experimentům přichází frustrace a máte pocit, že pro svou vysněnou postavu sice děláte maximum, ale úspěch nepřichází. A pak máte dvě možnosti: První z nich je rezignovat, smířit se s tím, že se vaše postava a celkové rozpoložení nezmění do konce života. Druhá možnost bude vyžadovat dlouhodobou práci na sobě a pár změn. Ale výsledky budou stát za to! A proto…


Kašlete na zázračné diety

Nevěřte na zázraky v podobě chemických koktejlů či nelogických výživových plánů. Ve většině případů není potřeba ani počítat kalorie. Náš organismus je mnohonásobně komplikovanější než nějaký kalorimetr, a to je jedním z důvodů, proč nesestavuji dlouhodobé „jídelníčky“ pro své klienty. Každý je jiný a počítat každé ráno před prací, kolik oříšků si mohu hodit do kaše, abych nesešla z cesty, je moje noční můra.

Naši hmotnost totiž ovlivňuje mnoho faktorů. Zásadní vliv má například naše mikrobiální osídlení, genetická výbava, spánek, pohyb a rovněž hormonální systém. Proč vlastně máte hlad anebo naopak přichází pocit sytosti, proč a jak se vám ukládají tuky, nebo se naopak mobilizují, to vše je ovlivňováno hormony. Významnou úlohu zde mimo jiné hraje inzulin a také leptin. Některé faktory ovlivnit bohužel nemůžeme, ale s čím můžeme výrazně hnout, je naše strava. Vnímat opravdu potřeby svého těla a zaměřit se na kvalitní základní potraviny, přísun vitaminů a minerálních látek. Je třeba se v prvé řadě zamyslet nad tím co konzumujeme, než-li nad tím kolik. Pokud se chceme začít starat o své tělo, základem je nalezení rovnováhy. Dobrým začátkem je zredukovat ve svém jídelníčku potraviny s vysokým obsahem cukru (ultrazpracované potraviny, cukrovinky, sladké nápoje,...)

Krátkodobé diety slibující rychlé výsledky prostě nikdy fungovat nebudou, protože primárně neřeší příčinu nadváhy. Redukční diety spíše hasí následky špatných stravovacích návyků. Nehledě na to, že extrémy zkrátka nejsou dlouhodobě udržitelné... Jediné, co má smysl, je vytvořit si zkrátka životní styl, který vám bude z dlouhodobého hlediska vyhovovat a prospívat! A já se budu snažit, vám s tím pomoct.




Začněte myslet pozitivně

Ano, opravdu je to často v hlavě. Pokud začnete se změnami životního stylu s negativními emocemi nebo bloky, dlouho to nevydrží. Přemýšlejte o změně vašeho životního stylu jako o cestě za lepším já. Je zapotřebí získat potřebnou motivaci a těšit se z každého, byť malinkatého úspěchu na cestě za vysněnou postavou. Každopádně je dobré myslet na to, že každý jsme jiný a každý má svou optimální váhu jinde. Důležité je se cítit dobře a nesrovnávat se s ostatními. Někdo to zvládne sám, někdo může být lépe motivován s pomocí kouče.


Přidejte pohyb

Není nutné si ihned zběsile kupovat permici do fitka. I přirozený pohyb perfektně prospívá našemu tělu. Stačí vystoupit z tramvaje o zastávku dřív a projít se, místo výtahu si vyjít schody, anebo vytáhnout kamarády na výšlap!

Nicméně – smutný fakt – pohybem nevyvážíme pojídání nezdravého jídla ani narušené střevní prostředí a bez změn ve stravě to prostě nepůjde.

Pohyb zajisté přináší spoustu benefitů, kromě jiného má svůj význam v prevenci diabetu 2.typu, metabolického syndromu nebo vysokého cholesterolu. Pohyb je jednou z možností vyplavování neurotransmiterů endorfinů, které jsou produkovány v hypotalamu a hypofýze mozku. Endorfiny, které jsou strukturně podobné léku morfin, jsou považovány za přírodní léky proti bolesti a různým druhům dyskomfortu. Vyvolávají pocity euforie a celkové pohody. Další důkaz o tom, že tělo a hlava jsou jeden propojený systém, co?




45 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše